Aktualności

Zawarcie umowy sprzedaży w przygotowanej likwidacji

Przygotowana likwidacja zmierza do sprawnego pozyskania kupca, który za określony majątek dłużnika zaoferuje cenę porównywalną z kwotą, jaką można by osiągnąć prowadząc postępowanie upadłościowe na zasadach ogólnych. Jednak samo zatwierdzenie warunków sprzedaży to dopiero połowa sukcesu. Musi on zostać dopełniony poprzez zawarcie umowy sprzedaży. W jaki sposób do tego dochodzi?

Pre-pack – syndyk przeprowadza sprzedaż majątku

Zgodnie z art. 56e ust. 1 Prawa upadłościowego syndyk zawiera umowę sprzedaży na warunkach określonych w postanowieniu sądu o zatwierdzeniu warunków sprzedaży nie później niż w terminie trzydziestu dni od dnia stwierdzenia prawomocności tego postanowienia, chyba że zaakceptowane przez sąd warunki umowy przewidywały inny termin. O stwierdzeniu prawomocności postanowienia sądu o zatwierdzeniu warunków sprzedaży zawiadamia się syndyka oraz nabywcę.

Tym samym to syndyk masy upadłości odpowiada za przeprowadzenie samej sprzedaży majątku, który został przeznaczony do przygotowanej likwidacji – a więc przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej bądź znacznej części. Oczywiście syndyk ma obowiązek zawrzeć umowę na warunkach określonych przez sąd upadłościowy, co oznacza, że – mówiąc nieco obrazowo – tekst umowy służy przeniesieniu warunków określonych w postanowieniu sądu. Warto także nadmienić, że zatwierdzenie warunków pre-pack’u możliwe jest po ogłoszeniu upadłości dłużnika. To właśnie na tym etapie w sprawie pojawia się syndyk, przejmujący nadzór nad masą upadłości.

Wpłacenie ceny warunkiem zawarcia umowy sprzedaży

Ustawodawca zdecydował, że jednym z warunków zawarcia umowy sprzedaży w procedurze przygotowanej likwidacji jest wpłacenie przez nabywcę całej ceny do masy upadłości lub po wydaniu syndykowi ceny złożonej wcześniej do depozytu. Z praktycznego punktu widzenia złożenie ceny do depozytu jest dobrym rozwiązaniem. Dzięki niemu wydanie nabywcy majątku objętego pre-packiem może nastąpić niezwłocznie po wydaniu postanowienia o ogłoszeniu upadłości. Aby do tego doszło, dowód wpłaty musi zostać dołączony do wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży. Natomiast analogicznie zasady te stosuje się w przypadku wpłaty pełnej ceny na rachunek depozytowy sądu w toku postępowania w przedmiocie ogłoszenia upadłości albo po wydaniu postanowienia o ogłoszeniu upadłości.

Co się dzieje z wadium?

W Prawie upadłościowym zawarto również przepisy regulujące sposób postępowania z wadium. Zgodnie z nimi wadium wniesione przez nabywcę wskazanego we wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży, który nie został uwzględniony, zwraca się w terminie dwóch tygodni od dnia uprawomocnienia się postanowienia o ogłoszeniu upadłości i zatwierdzeniu warunków sprzedaży, chyba że nabywca wcześniej złożył wniosek o zwrot wadium. Zwrot wadium na wniosek nabywcy skutkuje pozostawieniem bez rozpoznania wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży na rzecz tego nabywcy. Natomiast wadium wniesione przez nabywcę, którego warunki sprzedaży zostały zatwierdzone przez sąd, może zostać zaliczone na poczet ceny kupna.

Zobacz więcej z kategorii: Aktualności
Mogą cię zainteresować

Napisz do nas lub zadzwoń!

Kwiatkowski & Wspólnicy
ul. Płowiecka 1 (3. Piętro)
04-501 Warszawa mapa
NIP: 967 116 78 90
pfr
most oświetlony nocą
most oświetlony nocą