dla konsumentów

Upadłość konsumencka – co to znaczy i kto może ją ogłosić?

Upadłość konsumencka to procedura, która pozwala na oddłużenie osób, które nie radzą sobie ze spłatą swoich zobowiązań. Kto może skorzystać z upadłości konsumenckiej i jak to zrobić, aby pozbyć się zadłużenia skutecznie?

Sprawdźmy, jak w 2022 roku przebiega ogłoszenie upadłości konsumenckiej i dla kogo będzie to najlepsze rozwiązanie.

Co to znaczy upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka to procedura skierowana przede wszystkim do osób fizycznych (a od niedawna również do byłych przedsiębiorców, którzy w przeszłości prowadzili działalność gospodarczą).

Z upadłości mogą skorzystać wyłącznie osoby niewypłacalne – takie, które nie regulują swoich zobowiązań (czyli nie spłacają długów) od co najmniej trzech miesięcy. Zasadniczym celem upadłości jest oddłużenie konsumenta, które może polegać na:

umorzeniu całości zadłużenia lub jego części,
zaspokojeniu wierzycieli ze środków z majątku dłużnika.

Co ważne, zgodnie z aktualnymi przepisami, o ogłoszenie upadłości może ubiegać się każdy konsument – także ten, którego niewypłacalność powstała na skutek niespłaconych kredytów, czy pożyczek.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby ogłosić upadłość konsumencką?

Aby ogłosić upadłość konsumencką:

  • nie można prowadzić działalności gospodarczej,
  • nie można prowadzić spółki,
  • stan niewypłacalności musi trwać dłużej niż 3 miesiące.

Upadłość konsumencką ogłasza sąd. Dlatego niezbędne jest zainicjowanie odpowiedniej procedury przed sądem. Wniosek o upadłość konsumencką może złożyć dłużnik, jak również jego wierzyciel.

Sąd może odmówić ogłoszenia upadłości, jeśli uzna, że przyczyną jej zaistnienia były celowe działania dłużnika.

Jak przebiega ogłoszenie upadłości konsumenckiej?

Aby móc ubiegać się o upadłość konsumencką, konieczne jest złożenie wniosku. To bardzo ważny dokument, który może znacznie przyspieszyć lub spowolnić całą procedurę, dlatego jego przygotowanie warto powierzyć nam – wyspecjalizowanej kancelarii prawnej.

Dlaczego lepiej nie sporządzać wniosku samodzielnie? Musi on zawierać szereg szczegółowych informacji, w tym m.in.:

  • wykaz majątku z szacunkową wyceną,
  • informację o środkach pieniężnych (lokatach, gotówce, kontach bankowych),
  • listę wierzycieli wraz z informacjami o długach,
  • dowody potwierdzające istnienie długów i niewypłacalność wnioskodawcy.

Dodatkowo do wniosku trzeba załączyć niezbędne dokumenty potwierdzające, że naprawdę nie mamy możliwości spłaty zaciągniętych zobowiązań. Czy jesteś pewien, że będziesz potrafił/a przygotować całą tę dokumentację samodzielnie?

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku dalsze etapy upadłości konsumenckiej są dwa:

  1. Likwidacja majątku osoby ogłaszającej upadłość, czyli przekształcenie go na środki pieniężne, które następnie dzieli się między wierzycieli.
  2. Sąd na tym etapie wydaje kolejne orzeczenie dotyczące spłaty zadłużenia.
  3. Sąd ustala plan spłat.

Postępowanie kończy się w momencie uprawomocnienia się postanowienia o umorzeniu zobowiązań lub ustaleniu planu spłaty. Upadły ponownie zyskuje wówczas kontrolę nad swoim majątkiem i musi zacząć wykonywać plan spłat.

Na każdym etapie upadłości konsumenckiej dobrze jest móc liczyć na pomoc zaufanego doradcy, która zadba o Twoje interesy w trakcie całego procesu.

Ile kosztuje ogłoszenie upadłości konsumenckiej i ile trwa?

Koszty upadłości konsumenckiej w 2022 to:

  • 30 zł za opłatę sądową za złożenie wniosku,
  • koszty postępowania sądowego i wynagrodzenia syndyka – nie sposób tu podać konkretną kwotę, koszty te zależą od wielu różnych czynników,
  • 17 zł opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.

Czas trwania upadłości konsumenckiej zależy od wielu czynników. Przepisy nie wskazują tu sztywnych terminów. Rozpoznanie przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej to w praktyce najczęściej od dwóch do czterech miesięcy. Jeśli upadający nie ma żadnego majątku, całe postępowanie może zakończyć się w ok. 1 rok. Jeśli ma, potrwa dłużej.

Czy warto ogłosić upadłość konsumencką?

Upadłość konsumencka to doskonale rozwiązanie dla osób, które chcą w końcu odzyskać kontrolę nad własnym życiem – pozbyć się stresu, wierzycieli i komornika. Zasadniczą korzyścią upadłości konsumenckiej jest umorzenie wszystkich toczących się postępowań egzekucyjnych, co oznacza, że komornik nie będzie dłużej niepokoił Ciebie i Twojej rodziny.

To, kiedy opłaca się upadłość konsumencka, zawsze zależy od indywidualnej sytuacji dłużnika. Paradoksalnie postępowanie w przedmiocie upadłości konsumenckiej może mieć też dla dłużnika negatywne skutki, bo nie będzie mógł zaciągać kolejnych zobowiązań, a informacja taka trafi do Monitora Sądowego i Gospodarczego. O tych konsekwencjach także warto pamiętać.

Dlatego, jeśli chcesz wiedzieć, czy upadłość konsumencka to w Twoim przypadku dobry pomysł i czy możesz liczyć na całkowite oddłużenie, skontaktuj się z nami. Przeanalizujemy Twoją sytuację i podpowiemy najwłaściwsze rozwiązania.

Prawnik od upadłości konsumenckiej Warszawa – skontaktuj się z nami

Jeśli masz już dość walki o przetrwanie, którą toczysz każdego dnia – czas podjąć konkretne kroki. Pierwszym powinna być konsultacja z prawnikiem od upadłości konsumenckiej.

Napisz do nas lub zadzwoń. Nasi eksperci wyjaśnią, jakie rozwiązania prawne będą najlepsze w Twojej konkretnej sytuacji i pomogą Ci bezpiecznie przejść przez cały proces upadłości konsumenckiej. Nie zwlekaj z kontaktem – każdy dodatkowy dzień działa na Twoją niekorzyść!

Zadzwoń: 22 11 99 047
Napisz: biuro@kwiatkowskilegal.pl

Zobacz więcej z kategorii: dla konsumentów
Mogą cię zainteresować

Napisz do nas lub zadzwoń!

Kwiatkowski & Wspólnicy Kancelaria Restrukturyzacyjna
ul. Wiktorska 67/1, 02-582 Warszawa mapa
NIP: 9671358667| KRS: 0000499645 Kapitał zakładowy: 100 000,00 zł
pfr
kontakt
kontakt
Kosmal & Kwiatkowski Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich „Wzrost konkurencyjności firmy Kosmal & Kwiatkowski Sp. z o.o. poprzez zakup usług doradczych”

Celem projektu jest wzrost konkurencyjności firmy oraz podniesienie jakości i efektywności zarządzania przedsiębiorstwem poprzez obszarach: Optymalizacja kosztów prowadzenia działalności gospodarczej; Wdrażanie i doskonalenie systemów zarządzania jakością w oparciu o model TQM; Wprowadzenie systemów informatycznych, w tym wykorzystywania zaawansowanych technologii ICT.

Dofinansowanie projektu z UE: 150 000,00 zł
pfr dof3