Strategia firmy jest ważna bo…
W dzisiejszym blogu napiszę o tym dlaczego każda firma powinna mieć strategię. Dlaczego jest to takie ważne i powinno być spójne z pozostałymi elementami działalności firmy takimi jak misja i wizja. Przedsiębiorcy dość często bagatelizują tę kwestię uważając, że oni mają wszystko w głowie i podejmują działania adekwatne do zmieniającej się rzeczywistości. Zdarza się również, że strategia jest gdzieś zapisana – ale nikt się z nią nie utożsamia i nie wdraża jej w życie. Jest to poważny błąd.
Strategia musi być spisana i transparentna.
Przede wszystkim strategię należy spisać. Według badań Uniwersytetu w Kalifornii poprzez zapisanie celów do osiągnięcia znacząco zwiększamy prawdopodobieństwo ich realizacji. Aż o 42%! Dodatkowo strategia musi być czytelna i jasno zakomunikowana wszystkim pracownikom, klientom i partnerom biznesowym.
Posłużę się przykładem jednej z najbardziej znanych i odnoszących sukcesy firm z obszaru nowych technologii – Facebook. W kwietniu 2016 r. Mark Zuckerberg zaprezentował strategię firmy w formie mapy drogowej na kolejne 10 lat. Przesłanie jest proste: „Budujemy technologię aby dać każdemu możliwość do dzielenia się z kimkolwiek, czymkolwiek na co mamy ochotę.” Prezentacji towarzyszy graf (Facebook – mapa drogowa). Pokazuje on, które produkty zostaną w pełni zintegrowane z ekosystemem w ciągu najbliższych 5 lat (m.in. Instagram, WhatsApp). Widzimy również jakie elementy będą wykorzystywane w obszarze technologii: łączność (drony, satelity), sztuczna inteligencja, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.
Strategia ta jest całkowicie spójna z innymi kluczowymi elementami działalności firmy takimi jak misja i wizja, które przytaczam poniżej:
Misja: „Dać ludziom możliwość dzielenia się i uczynić świat bardziej otwartym i zintegrowanym”.
Wizja: „Ludzie używają Facbook’a aby być w kontakcie z rodziną i przyjaciółmi, odkrywać co dzieje się na świecie oraz dzielić się i wyrażać tym co dla nich ważne”.
Oczywiście działania, które zmierzają do wdrożenia strategii w życie są bardzo złożone i wymagają dużego wysiłku i nakładu pracy. Natomiast sama strategia oraz towarzyszące jej elementy są jasne i zrozumiałe dla każdego kto ma do czynienia z firmą Facebook.
Strategię rozwoju firmy należy monitorować i weryfikować
Celem prawidłowego wdrożenia strategii w życie należy ją rozbić na zadania (plany operacyjne) i wyznaczyć osoby odpowiedzialne za realizację tych zadań. Dodatkowo każdy plan powinien mieć jasno wyznaczone „kamienie milowe” jakie po drodze należy zrealizować oraz harmonogram działania. Zadania towarzyszące strategii nie będą mogły być realizowane jeżeli nie alokujemy do nich odpowiedniego: budżetu, ludzi oraz zaplecza operacyjnego (technologia, know-how). Na koniec plany działania musimy „opakować” w odpowiednie systemy motywacyjne tak aby każdy ich uczestnik był maksymalnie zaangażowany w swoją rolę w ramach wykonywanych prac.
Strategia musi również podlegać okresowej weryfikacji. Należy konfrontować ją z: otoczeniem rynkowym, potrzebami konsumentów, możliwościami firmy i posiadanych przez nią zasobów.
Na poniższym przykładzie pokaże co może się stać z firmą będącą na piedestale jeżeli nie będzie w stanie na czas zweryfikować swojej strategii.
Nokia przez ponad 10 lat była niekwestionowanym liderem na rynku telefonów komórkowych. Nikt nie zagrażał jej pozycji. Jednak w momencie kiedy na rynku pojawiły się smartfony firma z dnia na dzień straciła swoją konkurencyjną przewagę. Przeprowadzono szereg pogłębionych analiz szukając odpowiedzi na pytanie: Dlaczego Nokia miała problem z przekonwertowaniem swoich świetnych pomysłów na produkty dla klientów? Okazało się, że kluczowy problem leżał w nawykach komunikacyjnych. Chaotyczna i nieustrukturyzowana dyskusja na temat strategii była ważniejsza niż precyzyjne plany strategiczne określające w jaki sposób wypuścić nowe modele telefonów na rynek.
Skończyło się na tym, że potentat z Finlandii został przejęty przez firmę Microsoft.
Podsumowanie
Tak więc przedsiębiorcy powinni wdrożyć strategię nie dlatego, że tak napisano w podręcznikach dotyczących zarządzania tylko ze względu na jej niesamowitą użyteczność.
- Strategię należy sformułować jasno i czytelnie dla wszystkich osób związanych z firmą (wewnątrz i na zewnątrz),
- Strategia musi być spisana, łatwo dostępna oraz spójna z wizją i misją firmy
- Do strategii muszą być dostosowane zasoby firmy,
- Strategię należy podzielić na plany operacyjne i wyznaczyć harmonogram ich realizacji,
- Okresowe strategię trzeba monitorować a w razie potrzeby dostosować do nowej rzeczywistości.