Podstawowym zadaniem profesjonalnego pełnomocnika, a więc przykładowo radcy prawnego, jest reprezentowanie interesów swojego mocodawcy – tak, aby zapewnić ich jak najszerszą realizację. Biorąc pod uwagę poziom skomplikowania obowiązującego w Polsce prawa, różnorodność – nieraz nawzajem wykluczających się – jego interpretacji, a także właściwie nieustająca zmiana przepisów, to właściwie jasne jest, że samodzielne występowanie w jakichkolwiek sprawach dotyczących stosowania prawa jest niezwykle trudne. Niekiedy wręcz niemożliwe – o ile oczywiście stronie rzeczywiście zależy na efektywnej ochronie jej praw.
Nie inaczej jest w przypadku upadłości konsumenckiej. Tego rodzaju postępowania nie należą do najprostszych, a skuteczne oddłużenie w ich toku jest możliwe tylko wówczas, gdy odpowiednio zastosuje się właściwe przepisy Prawa upadłościowego. Czy więc profesjonalny pełnomocnik jest potrzebny w upadłości konsumenckiej? Zdecydowanie lepiej skorzystać z jego pomocy.
Profesjonalista zawsze pomoże
Przepisy regulujące procedury prawne – a więc przede wszystkim Kodeks postępowania cywilnego; Kodeks postępowania karnego oraz Kodeks postępowania administracyjnego – przewidują sytuację, w których strona ma obowiązek skorzystać z usług profesjonalnego pełnomocnika. Od razu warto zaznaczyć, że upadłość konsumencka nie należy do tego typu spraw. Jednak brak takiego obowiązku nie oznacza, że skierowanie się z prośbą o pomoc np. do radcy prawnego nie jest dobrym rozwiązaniem. Wręcz przeciwnie – prawie zawsze ochrona swoich interesów jest dużo prostsza i efektywniejsza, gdy korzysta się z pomocy profesjonalnego pełnomocnika, niż wówczas, kiedy rezygnuje się z tego rodzaju wsparcia.
Reguła ta świetnie sprawdza się w praktyce wszelkiego rodzaju spraw: od cywilnych i administracyjnych, aż po karne. Profesjonalny pełnomocnik to niecenione wsparcie na drodze do wygranej, także wtedy, gdy po prostu niemożliwe jest osiągnięcie 100% założonych celów. Przed sądami czy organami władzy publicznej trzeba po prostu wykazać się bardzo dobrą znajomością przepisów prawa i praktyki ich stosowania. Bez tego istnieją niewielkie perspektywy na szczęśliwe zakończenie. Dokładnie tak samo jest z upadłością konsumencką, której podstawowym celem jest oddłużenie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.
Warto postawić na sprawdzoną markę
Upadły konsument – a więc osoba fizyczna nieprowadząca własnego biznesu, która stała się niewypłacalna – ma szanse na skuteczne oddłużenie. Upadłość konsumencka – a więc procedura „oddłużeniowa” dedykowana specjalnie konsumentom, a uregulowana w Prawie upadłościowym – stwarza możliwości uniknięcia zupełnego bankructwa. Procedura upadłości konsumenckiej jest bardzo podobna – w swoim przebiegu – do upadłości ogłaszanej przez przedsiębiorców. W związku z tym w jej trakcie zarząd majątkiem konsumenta przechodzi na syndyka, którego podstawowym zadaniem jest go spieniężyć, a z pozyskanych w ten sposób środków spłacić wierzycieli. Dokładne zasady spłaty zawsze wynikają z planu zatwierdzanego przez sąd. Warto przy tym pamiętać, że konsument, który – ze względu na stan swojego majątku – nie jest w stanie spłacić swojego zadłużenia, ma szansę uzyskać jego częściowe lub całkowite umorzenie.
Na pierwszy rzut oka sprawa wydaje się prosta, a z samego faktu, że jest to procedura dedykowana konsumentom niektórzy wyciągają wniosek, że jest ona po prostu mocno odformalizowana. Nic bardziej mylnego – od momentu napisania i złożenia wniosku, aż po zakończenie upadłości konsumenckiej trzeba liczyć się z szeregiem kruczków prawnych i faktycznych trudności, które mogą negatywnie wpłynąć na całość postępowania.
Dlatego skorzystanie z pomocy profesjonalnego pełnomocnika, posiadającego bogate doświadczenie w sprawach restrukturyzacyjnych i upadłościowych, może być niezwykle istotne dla uniknięcia bankructwa w drodze upadłości konsumenckiej. Bez jego pomocy nierzadko inicjowanie upadłości konsumenckiej staje się straconą szansą na wyjście z zadłużenia.
Zobacz więcej z kategorii: dla konsumentów