dla przedsiębiorców

Problemy branży hotelarskiej 2022 – kryzys gospodarczy, pandemia, wysoka inflacja – co robić?

Branża hotelarska w pandemicznym 2020 r. musiała zwolnić blisko 38% wszystkich pracowników. Pracę straciło wówczas prawie 40 tys. osób. Na pandemii trudności nie dobiegły jednak końca. W ślad za nimi podążył kryzys gospodarczy, wysoka inflacja i rosnące ceny. Prognozuje się, że pierwsze zyski w okresie postpandemicznym, branża hotelarska odnotuje dopiero na koniec 2022 r. Nie jest to jednak pewne.

Jak branża hospitality może walczyć z kolejnymi wyzwaniami w roku 2022? Czy wysoka inflacja, która w tym roku może być dwucyfrowa, będzie równoznaczna z koniecznością zamknięcia części hoteli? Jeśli jesteś częścią branży hotelarskiej, sprawdź, czy to już czas, aby podjąć odpowiednie działania i uratować swój hotel lub pensjonat przed bankructwem.

Problemy w branży hotelarskiej – czynniki obiektywne

Najważniejsze problemy, z którymi od 2020 r. zmaga się branża hotelarska, można podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich ma charakter obiektywny, związany z sytuacją w Polsce i na świecie. Druga grupa to czynniki opierające się na motywacjach i aktualnych preferencjach turystów oraz innych osób korzystających z usług hoteli i pensjonatów, np. w celach biznesowych

Przyjrzyjmy się czynnikom obiektywnym wpływającym na problemy branży hotelarskiej w 2022 r.

Czynniki obiektywne:

  • Pandemia. Pandemia była – a w wielu przypadkach nadal jest – największym koszmarem, jaki mógł przytrafić się branży hospitality. W najbardziej optymistycznym wariancie z jej skutków branża będzie wychodziła jeszcze co najmniej do końca obecnego roku. Mniejszy ruch turystyczny, obawy o zachorowanie, lockdowny, ograniczenia co do liczby przyjmowanych gości, zawieszenie sezonu weselnego będącego wodą na młyn dla wielu obiektów, ogólnie zmniejszenie zainteresowania turystyką – wszystko to sprawiło, że płynność finansowa wielu obiektów została poważnie zachwiana. Dla sporej liczby obiektów oddłużenie hotelu może być jedynym sposobem na przetrwanie sezonu pandemicznego i postpandemicznego.
  • Wyższe koszty utrzymania obiektu. Konieczność podnoszenia cen przez hotele i pensjonaty wynika z galopujących cen towarów i usług, w tym przede wszystkim gazu i energii elektrycznej. Na wzrost cen w obiektach hotelowych wpływa również konieczność corocznego podnoszenia wynagrodzeń. Aż 52% hoteli obecnie odnotowuje ceny średnie ceny wyższe niż w styczniu 2020 r., a aż 25% z nich potwierdza wzrosty o więcej niż 10%. Spadek średniej ceny odnotowało jedynie 25% hoteli. Wzrósł też podatek od nieruchomości, jaki corocznie uiszczać muszą wszystkie obiekty – średnio o 11% (dane z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego z lutego 2022 r.). Koszty funkcjonowania hotelu podwyższa również konieczność dostosowania obiektów do warunków pandemicznych (środki bezpieczeństwa i higieny).
  • Wysoka inflacja. Spadek wartości złotówki to problem, który dręczy niemal każdą branżę – nie tylko hotelarską. W branży hotelarskiej inflacja ma jednak szczególne znaczenie, ponieważ zmusza przedsiębiorców do podnoszenia cen za nocleg, usługi gastronomiczne i inne świadczone przez obiekt. Z oczywistych względów zniechęca to potencjalnych gości do korzystania z usługi hotelu czy pensjonatu.

Branża hotelarska w czasach kryzysu i wysokiej inflacji – zmiany w zakresie mentalności Polaków i ich turystycznych potrzeb

  • Spadek motywacji do podróży w celach turystycznych. Pandemia zmieniła podróżnicze zwyczaje Polaków. Obecnie nawet w okresach tak gorących jak zima i związane z nią ferie, obiektom trudno zanotować frekwencję przekraczającą 30% (dane z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat sytuacji branży hotelarskiej w pierwszym miesiącu 2022 roku). Przyczyny? Polacy wolą zostać w domu z obaw o zachorowanie na COVID-19, jak również z powodu podwyższonych cen w obiektach – mających oczywiście związek z rosnącymi cenami energii. Część turystów chętniej wybiera też wypoczynek “u rodziny na wsi” niż w obiektach turystycznych. To prawdziwa kula śnieżna problemów, z którymi branża hospitality musi sobie poradzić, jeśli chce przetrwać.
  • Mniej podróży biznesowych. Wyższe ceny paliwa, energii oraz obawy przed zachorowaniem na COVID-19, zredukowały też liczbę podróży biznesowych. Przyczyniło się do tego również upowszechnienie pracy zdalnej w niemal każdym regionie świata. Do Polski w celach biznesowych przyjeżdża mniej obcokrajowców. Redukcji uległy też biznesowe podróże krajowe.

Problemy branży hospitality 2022 – co dalej?

Ze względu na wszystkie problemy, z którymi w latach 2020-2022 przyszło mierzyć się branży hospitality, musimy spodziewać się daleko idących skutków. Coraz więcej hoteli, pensjonatów, hosteli i innych obiektów noclegowych, cierpi z powodu poważnych niedogodności związanych z regulowaniem (lub nieregulowaniem) własnych zobowiązań. Pomoc finansowa państwa zakończyła się. Wielu właścicieli musi zmierzyć się z tymi trudnościami całkowicie samodzielnie.

Jeśli czujesz, że Twój hotel, pensjonat lub inny obiekt noclegowy, przechodzi poważny kryzys, a Ty obawiasz się o przyszłość nie tylko biznesu, ale też swojej rodziny – nie poddawaj się. Prawo restrukturyzacyjne daje hotelarzom szereg możliwości dotyczących oddłużenia hotelu i kontynuacji jego działalności w przyszłości. Wbrew pozorom nie są to wcale rozwiązania skomplikowane, długotrwałe, czy drogie. Aby jednak z nich skorzystać i uratować swój obiekt, nie możesz zwlekać – musisz działać szybko.

Skąd możesz dowiedzieć się, czy to już pora, aby rozpocząć proces oddłużania Twojego hotelu? Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy bezpłatne narzędzie.

Oddłużenie hotelu – sprawdź kondycję finansową swojego obiektu przy pomocy naszego Pulsometru

Pulsometr to unikatowe, bezpłatne narzędzie stworzone przez ekspertów kancelarii prawnej Kwiatkowski i Wspólnicy. Kancelaria specjalizuje się w restrukturyzacji i upadłości, a w gronie jej klientów są również hotele i inne obiekty noclegowe. Wystarczy, że odpowiesz na kilka bardzo prostych pytań, a nasz Pulsometr, podpowie Ci, ile tlenu pozostało jeszcze Twojej firmie… czyli, czy to najwyższy czas, aby działać i ratować biznes!

Dowiedz się, czy to już czas, aby działać i uratuj hotel przed bankructwem!

Powinieneś skorzystać z naszego Pulsometru, ponieważ:

  • Pulsometr to bezpłatne narzędzie. Dzięki niemu zaoszczędzisz na wstępnej konsultacji z prawnikiem!
  • Wystarczy, że poświęcisz zaledwie kilka minut, aby odpowiedzieć na przygotowane przez nas pytania.
  • Jeśli chodzi o uniknięcie bankructwa hotelu czy pensjonatu, czas jest kluczem do sukcesu. Nie zwlekaj więc i nie obniżaj swoich szans na sukces. Nie sabotuj własnych aktywności. Działaj teraz!

Nasi specjaliści pomogli już kilkudziesięciu hotelom. Znamy branżę hospitality, mówimy jej językiem i znamy rozwiązania, które nie tylko brzmią mądrze, ale przede wszystkim – są bardzo skuteczne. Możemy pomóc również Twojemu biznesowi.

Skorzystaj z naszego Pulsometru już teraz i sprawdź, czy to moment, aby rozpocząć działania zmierzające do uratowania Twojego obiektu. Nie czekaj, pamiętaj – każdy dzień, w którym nie robisz nic, aby pomóc Twojemu hotelowi przetrwać, może mieć znaczenie!

Zobacz więcej z kategorii: dla przedsiębiorców
Mogą cię zainteresować

Napisz do nas lub zadzwoń!

Kwiatkowski & Wspólnicy
ul. Płowiecka 1 (3. Piętro)
04-501 Warszawa mapa
NIP: 967 116 78 90
pfr
most oświetlony nocą
most oświetlony nocą