dla przedsiębiorców

Branża gastronomiczna w 2022 r. – czy przezwyciężyła kryzys postpandemiczny?

Branża gastronomiczna to jedna z tych, które ucierpiały najbardziej w trakcie pandemii COVID-19. Mimo że obostrzenia powoli znoszone są na całym świecie, na restauratorów czekają kolejne wyzwania. Drożejące ceny nawozów, przekładające się na ceny żywności, ceny energii szybujące do góry, wysoka inflacja i wojna tuż za naszą wschodnią granicą nie zwiastują dobrych czasów dla przedsiębiorców.

Jak branża gastronomiczna może walczyć z kolejnymi potencjalnymi wyzwaniami w roku 2022? Czy wysoka inflacja, która już jest dwucyfrowa (a odczuwalna – znacznie wyższa), sprawi, że restauratorzy będą musieli zamykać kolejne biznesy? Jeśli prowadzisz własną restaurację, kawiarnię, bar czy inny obiekt gastronomiczny, sprawdź, co robić, aby Twój biznes przetrwał.

Trudności w gastronomii – czynniki obiektywne

Najważniejsze trudności, z którymi od 2020 r. zmaga się sektor gastronomiczny, możemy podzielić na dwie grupy: obiektywne i subiektywne, motywowane aktualnymi preferencjami klientów. Przyjrzyjmy się czynnikom obiektywnym pogłębiającym kryzys w branży gastronomicznej 2022.

Czynniki obiektywne:

  • Pandemia. Pandemia to dla właścicieli restauracji koszmar, którego skutki nadal nie minęły. Optymistyczny wariant zakłada, że wychodzenie z covidowego kryzysu potrwa jeszcze co najmniej do końca 2022 r. Płynność finansowa wielu restauracji, kawiarni i barów została poważnie zachwiana, a jedynym sposobem na wyjście z kryzysu obronną ręką może okazać się oddłużenie.
  • Wyższe koszty utrzymania restauracji. Ceny produktów spożywczych rosną w zastraszającym tempie, podobnie jak ceny energii, które każdego przedsiębiorcę przyprawiają o prawdziwy ból głowy. Cała branża hospitality, w skład której wchodzą też restauracje, obecnie odnotowuje ceny aż o 52% wyższe niż w styczniu 2020. Dodatkowo na wyższe koszty utrzymania restauracji czy kawiarni wpływają obowiązki związane z dostosowaniem obiektów do warunków pandemicznych. Mimo znoszenia obostrzeń środki bezpieczeństwa – jak płyny do dezynfekcji i konieczność wzmożonej dbałości o higienę – pozostaną z nami na długo.
  • Odpływ pracowników. Rosnące koszty to tylko jednej z problemów. Równocześnie restauracje mają coraz większy problem z zatrudnianiem. Przyczynił się do tego szybki i niemożliwy do przewidzenia odpływ pracowników i pracowniczek z Ukrainy.
  • Wysoka inflacja. Spadek wartości złotówki zmusza właścicieli obiektów gastronomicznych do podnoszenia cen. Nie trzeba chyba wyjaśniać, że gości nie zachęca to do korzystania z usług…

Branża gastronomiczna po pandemii w czasach kryzysu – potrzeby Polaków się zmieniły

Problemy natury ekonomicznej to nie wszystko. Na trudności w gastronomii wpływają też zmiany w mentalności i zwyczajach zakupowych Polaków. Pandemia bardzo mocno zmieniła podejście części z nas do wizyt w restauracji. Przejawem tego są:

  • Wzrost zamówień na wynos. Raport firmy Stava wskazuje, że wartość rynku posiłków zamówionych przez internet zwiększył się w 2021 r. o 35,7 proc. To bardzo duży wzrost pokazujący, że Polacy naprawdę pokochali wygodną opcję dowozu do domu. Restauracje oczywiście na tym zarabiają – ale mniej. Zamawiając do domu, klient zamawia konkretne produkty – nie domówi niczego więcej, jak mogłoby mieć to miejsce w trakcie standardowej wizyty w restauracji. Dodatkowo dostawy domowe, nierzadko świadczone przez zewnętrznych pośredników niedbających o jakość przewozu, mogą obniżać prestiż restauracji. Klient, który (bez winy restauracji!) otrzymał zimny posiłek, może nie zdecydować się na ponowne zamówienie.
  • Spadek motywacji do spotkań w restauracji. Pandemia zmieniła zwyczaje Polaków. Przed pandemią wyjścia do restauracji stanowiły stały zwyczaj wielu osób, dziś – z obaw o zakażenie lub wysokie ceny – wiele osób zrezygnowało lub mocno ograniczyło takie wyjścia. Odczuwają to szczególnie restauracje w mniejszych miejscowościach oraz obiekty poza centrami dużych miast.
  • Mniej spotkań biznesowych. Dla wielu restauracji biznesowe meetingi i lunche stanowiły ważną część przychodów. W postpandemicznych czasach spotkań tych jest zdecydowanie mniej. W związku z popularnością home office mniej osób decyduje się również na zamówienia lunchów do biura, ponieważ… gotuje w domu.
  • Spadek liczby turystów. Turyści stanowią ważny czynnik sukcesu restauracji, zwłaszcza w atrakcyjnych miastach i miejscowościach. W dobie pandemii liczba turystów drastycznie spadła, dziś natomiast turyści masowo rezygnują z wycieczek do Polski z powodu rosyjskiej agresji na Ukrainę.

Problemy restauracji 2022 a oddłużenie – co dalej?

Restauratorzy, mimo że mieli nadzieję po zakończeniu pandemii odetchnąć z ulgą, muszą niestety przygotować się na dalszą walkę o przetrwanie. Coraz większa liczba restauratorów, w tym także naszych klientów, traci zdolność do regulowania własnych zobowiązań. Wpłynął na to nie tylko kryzys gospodarczy i wszystkie opisane powyżej czynniki, ale również fakt, że zakończyła się pomoc finansowa państwa. Restauratorzy ze wszystkimi problemami zostali pozostawieni sami sobie.

Jeśli Ty także obawiasz się skutków kryzysu, jaki dotknął Twoją restauracją czy kawiarnię, i zaczynasz martwić się nie tylko o przyszłość biznesu, ale też swoją – nie poddawaj się zbyt łatwo. Sytuacja jest trudna, ale obecnie prawo oferuje wiele możliwości dotyczących oddłużenia restauracji i kontynuacji jej działalności. Nie są to rozwiązania wyłącznie dla wybranych, drogie czy wybitnie skomplikowane. Warunek skorzystania z oddłużenia jest jednak jeden – trzeba działać szybko i nie przespać najlepszego czasu na działanie.

Skąd więc możesz dowiedzieć się, czy to już czas, aby oddłużyć restaurację? Sprawdź przy pomocy naszego prostego i bezpłatnego narzędzia.

Oddłużenie restauracji – sprawdź kondycję finansową restauracji w naszym Pulsometrze

Pulsometr to bezpłatne narzędzie opracowane przez ekspertów kancelarii prawnej Kwiatkowski & Wspólnicy. Wystarczy, że odpowiesz na kilka prostych pytań, a Pulsometr podpowie, ile tlenu ma jeszcze Twoja restauracja… zanim wyda ostatnie tchnienie. 🙂 Innymi słowy – dowiesz się, czy to czas, aby podjąć działania ratujące Twój gastronomiczny biznes!

Sprawdź już teraz, czy Twoja restauracja potrzebuje
natychmiastowych działań naprawczych!

Nie przegap szansy i skorzystaj z naszego Pulsometru już teraz, bo:

  • To bezpłatne narzędzie. Zastąpi wstępną konsultację z prawnikiem, za którą zapewne musiałbyś zapłacić.
  • Odpowiedź dostajesz od razu. Tuż po tym, jak odpowiesz na kilka prostych pytań, dowiesz się, co trzeba zrobić w Twoim przypadku.
  • Aktywne działanie to klucz do sukcesu. Czas jest bardzo ważny we wszystkich działaniach naprawczych. Jeśli zwlekasz – przegrywasz. Skorzystanie z Pulsometru to pierwszy krok do wygranej!

Eksperci Kancelarii Kwiatkowski & Wspólnicy, będący autorami Pulsometru, na co dzień pracują z właścicielami restauracji, barów i kawiarni. Znają branżę gastronomiczną i jej problemy oraz wiedzą, jakie działania są naprawdę skuteczne. Możemy pomóc uratować także Twój biznes.

Skorzystaj z naszego Pulsometru już teraz. Nie zwlekaj i nie obniżaj swoich szans na uratowanie firmy!

Zobacz więcej z kategorii: dla przedsiębiorców
Mogą cię zainteresować

Napisz do nas lub zadzwoń!

Kwiatkowski & Wspólnicy
ul. Płowiecka 1 (3. Piętro)
04-501 Warszawa mapa
NIP: 967 116 78 90
pfr
most oświetlony nocą
most oświetlony nocą