Rząd opracował zmiany w pomocy publicznej dla przedsiębiorców
W sierpniu zeszłego roku weszła w życie ustawa o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców, która – obok „tarcz” antykryzysowych i finansowych – miała stanowić jeden z ważniejszych środków wsparcia prowadzących własny biznes w okresie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. Co prawda w stosunku do właściwie każdego aktu normatywnego można zgłaszać pewne uwagi krytyczne, jednak w przypadku tej ustawy spotkała się ona ze stosunkowo dobrym odbiorem zarówno ze strony doktryny, jak i orzecznictwa. Świadczy o tym chociażby zainteresowanie mechanizmami pomocowymi z niej wynikającymi. Stosowanie prawa w praktyce zawsze najlepiej ujawnia wszystkie jego niedostatki – te, które wyniknęły po wejściu w życie omawianej tu ustawy, mają zostać skorygowane przez ustawodawcę.
Ważniejsze zmiany
Zgodnie z rządowym projektem noweli ustawy o udzielaniu pomocy publicznej, projektodawcy chcą uporządkować przesłanki podmiotowe uprawniające do skorzystania z tego rodzaju pomocy. Celem nowej redakcji art. 1 przedmiotowej ustawy jest przede wszystkim wyeliminowanie trudności interpretacyjnych w określeniu przez jak długi czas przedsiębiorcy ubiegający się o wsparcie powinien prowadzić działalność gospodarczą. Projekt jednoznacznie przesądza, że wnoszący o udzielenie pomocy musi podjąć działalność gospodarczą w danym sektorze w okresie co najmniej trzech lat przed dniem złożenia wniosku o pomoc na ratowanie, o udzielenie tymczasowego wsparcia restrukturyzacyjnego albo o pomoc na restrukturyzację.
Okres pandemii i wręcz powszechne wdrożenie pracy zdalnej dowiodło, jak bardzo potrzebna jest pełna cyfryzacja usług publicznych. Co prawda do osiągnięcia tego celu pozostała jeszcze bardzo daleka droga, jednak w ostatnim czasie ustawodawca poczynił w tym zakresie istotne kroki. W tej perspektywie należy odczytywać proponowane w prezentowanym projekcie ustawy wprowadzenie możliwości składania wniosków o udzielenie pomocy publicznej na restrukturyzację lub ratowania przedsiębiorstwa także za pomocą specjalnego formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw gospodarki. Jednocześnie w myśl opracowywanych przez rząd przepisów, termin na rozpoznanie wniosku przed właściwy organ będzie biegł on dnia dostarczenia stosownych dokumentów. W tym obszarze więc nie będzie miała znaczenia data nadania dokumentów na poczcie.
Środki na pomoc doradców
Zgodnie z ciągle obowiązującymi przepisami przedsiębiorca, który korzysta z pomocy na ratowanie może spożytkować otrzymane środki jedynie na bieżącą działalność oraz na analizy niezbędne do prawidłowego sporządzenia planu restrukturyzacji lub likwidacji swojej działalności gospodarczej. Tymczasem w myśl projektu noweli środki te będą mogły zostać przeznaczona także na usługi doradcze. Wydaje się, że to bardzo dobry kierunek zmian – jeżeli środki publiczne mają rzeczywiście doprowadzić do uratowania działalności gospodarczej, muszą być odpowiednio spożytkowane. To zaś wydaje się niemożliwe bez dogłębnego rozpoznania sytuacji przedsiębiorstwa, w tym jego mocny i słabych stron. Dlatego tak ważne jest skorzystanie z pomocy specjalistów, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem będą mogli fachowo zdiagnozować problemy, z którymi zmaga się przedsiębiorca.
Należy pamiętać, że restrukturyzacja przedsiębiorstwa – bez względu na to, w jakim trybie jest prowadzona – nigdy nie stanowi celu samego w sobie. Podejmowania działania restrukturyzacyjne mają oddłużyć przedsiębiorstwo oraz umożliwić prowadzenie w oparciu o nie dalszej działalności. Stąd właściwy dobór środków ekonomicznych i prawnych do osiągnięcia tego celu jest jedną z ważniejszych decyzji, jakie musi podjąć prowadzący własny biznes, który znalazł się w tarapatach. Popełnienie błędu na tym, w istocie wstępnym, etapie może oznaczać fiasko całej procedury. W przypadku zaś, gdy są w nią zaangażowane także środki publiczne prowadzi to po prostu do ich marnotrawstwa.
Zobacz więcej z kategorii: aktualności/news